In het lesblok Hier ben ik! gaat groep 4 met de basiselementen van het theater aan de slag. In de voorbereidende les maken de leerlingen kennis met de voorstelling Niet Huppelen van BonteHond en nemen een kijkje achter de schermen van Schouwburg Almere. In de masterclass leren ze aan de hand van verschillende speloefeningen een rol te spelen voor publiek. In de verwerkingsles komt alles samen. De leerlingen maken een miniatuurtheater waarbij ze met de gekozen rol uit de masterclass, een mini-voorstelling spelen in de klas. 

Digitale les

De leerkracht geeft per lesblok een voorbereidende les en een verwerkingsles met behulp van de digitale lesomgeving op het digibord. Deze kant- en klare digitale lessen bestaan uit foto's, filmpjes, korte teksten en creatieve opdrachten, verrijkt met unieke beelden uit Almere. In een voorbereidende les staat een kunstwerk of omgeving uit Almere centraal. In de verwerkingsles reflecteren de leerlingen op hun eigen werk.

Voorbereidende les

In de voorbereidende les krijgen de leerlingen onder andere via een filmpje in het digitale lesboek een opdracht. Ze nemen een kijkje achter de schermen bij Schouwburg Almere en bedenken welke rol ze zelf zouden willen spelen. Door middel van een beeldende opdracht ontwerpen de leerlingen een vingerpopje van hun gekozen personage.

 

Masterclass

Voor de masterclass komt er een kunstenaar in de klas die vanuit zijn eigen specialisme kunst maakt met de kinderen.  In Hier ben ik laat een theatermaker van BonteHond de leerlingen aan de hand van verschillende speloefeningen ontdekken hoe je een rol kunt spelen voor publiek.

Verwerkingsles

In de verwerkingsles denken de leerlingen na over de opkomst van de rol die ze in de voorbereidende les bedacht hebben. Via het digitale lesboek krijgen de leerlingen instructie een doos te vouwen en om in groepjes een miniatuurtheater te maken met een decor. Daar oefenen ze hun opkomst met hun vingerpoppetjes in het miniatuurtheater en presenteren ze een scene voor elkaar.

DIM-Model

Met behulp van het Direct Instructie Model geeft de leerkracht zelf een voorbereidende les en een verwerkingsles. Dit model geeft een duidelijk overzicht van de les, de doelen en wat er van de leerkracht en de leerling wordt verwacht. Op die manier wordt het mogelijk dat een leerkracht een persoonlijk invulling aan een les geeft.

Woordenlijst

Bij iedere les is een woordenlijst beschikbaar die kan worden opgehangen in het klaslokaal. Zo wordt de woordenschat ook tijdens de kunstlessen vergroot en sluiten de reguliere taallessen aan bij Kunst is Dichterbij dan je Denkt.